// Math class (Math sınıfı)
using _16_Math.Demos;
using System.Globalization;
namespace _16_Math
{
internal class Program
{
static void Main(string[] args)
{
// Math içerisinde temel matematik işlemler için kullanılabilecek method ve özelliklerin bulunduğu bir sınıftır
#region Abs (Mutlak Değer) Methodu
int sayi1 = 10;
int sayi2 = 20;
int mutlakDeger = Math.Abs(sayi1 - sayi2); // 10 sonucunu döner
Console.WriteLine("sayi1 - sayi2 = " + (sayi1 - sayi2) + ", Mutlak değeri: " + mutlakDeger);
// konsola "sayi1 - sayi2 = -10, Mutlak değeri: 10" yazdırır
#endregion
#region Min (Minimum), Max (Maksimum), Pow (Üs) ve Sqrt (Karekök) Methodları
int sayi3 = 3;
int sayi4 = 4;
Console.WriteLine($"{sayi3} ve {sayi4} için büyük olan sayı: {Math.Max(sayi3, sayi4)}, küçük olan sayı: {Math.Min(sayi3, sayi4)}");
// konsola "3 ve 4 için büyük olan sayı: 4, küçük olan sayı: 3" yazdırır
Console.WriteLine(sayi4 + " üzeri " + sayi3 + ": " + Math.Pow(sayi4, sayi3));
// konsola "4 üzeri 3: 64" yazdırır
Console.WriteLine(sayi4 + " sayısının karekökü: " + Math.Sqrt(sayi4));
// konsola "4 sayısının karekökü 2" yazdırır
// küpkök hesaplama:
Console.WriteLine("8 sayısının küpkökü: " + Math.Pow(8, 1 / 3)); // yanlış çünkü 1 / 3 = 0, 8 üzeri 0 = 1, konsola "8 sayısının küpkökü: 1" yazdırır
Console.WriteLine("8 sayısının küpkökü: " + Math.Pow(8, 1.0 / 3)); // doğru çünkü 1.0 / 3 = 0.333..., 8 üzeri 0.333... = 2, konsola "8 sayısının küpkökü: 2" yazdırır
Console.WriteLine("8 sayısının küpkökü: " + Math.Pow(8, 1 / 3.0)); // doğru çünkü 1 / 3.0 = 0.333..., 8 üzeri 0.333... = 2, konsola "8 sayısının küpkökü: 2" yazdırır
Console.WriteLine("8 sayısının küpkökü: " + Math.Pow(8, 1.0 / 3.0)); // doğru çünkü 1.0 / 3.0 = 0.333..., 8 üzeri 0.333... = 2, konsola "8 sayısının küpkökü: 2" yazdırır
#endregion
#region Floor (Taban), Ceiling (Tavan) ve Round (Yuvarlama) Methodları
double sayi5 = 12.345;
double sayi6 = 98.765;
Console.WriteLine($"{sayi5} tabana yuvarlanmış: {Math.Floor(sayi5)}, {sayi5} tavana yuvarlanmış: {Math.Ceiling(sayi5)}");
// konsola "12,345 tabana yuvarlanmış: 12, 12,345 tavana yuvarlanmış: 13" yazdırır
Console.WriteLine($"{sayi6} tabana yuvarlanmış: {Math.Floor(sayi6)}, {sayi6} tavana yuvarlanmış: {Math.Ceiling(sayi6)}");
// konsola "98,765 tabana yuvarlanmış: 98, 98,765 tavana yuvarlanmış: 99" yazdırır
// ondalık bir sayı cast edilerek de tabana yuvarlama yapılabilir ancak cast edilecek tipin veri tutma sınırlarının aşılmamasına dikkat edilmelidir
Console.WriteLine($"{sayi5} tabana yuvarlanmış: {(int)sayi5}, {sayi6} tabana yuvarlanmış: {(int)sayi6}");
// konsola "12,345 tabana yuvarlanmış: 12, 98,765 tabana yuvarlanmış: 98" yazdırır
// Round methodu 5 ondalık hanesini eğer yuvarlanan sayı çift ise aşağı tek ise yukarı, 5'ten küçük sayıları aşağı ve 5'ten büyük sayıları da yukarı yuvarlar
Console.WriteLine($"{sayi5} yuvarlanmış: {Math.Round(sayi5)}; {sayi6} yuvarlanmış: {Math.Round(sayi6)}");
// konsola "12,345 yuvarlanmış: 12; 98,765 yuvarlanmış: 99" yazdırır
Console.WriteLine($"{sayi5} 1 ondalık için yuvarlanmış: {Math.Round(sayi5, 1)}; {sayi6} 1 ondalık için yuvarlanmış: {Math.Round(sayi6, 1)}");
// konsola "12,345 1 ondalık için yuvarlanmış: 12,3; 98,765 1 ondalık için yuvarlanmış: 98,8" yazdırır
Console.WriteLine($"{sayi5} 2 ondalık için yuvarlanmış: {Math.Round(sayi5, 2)}; {sayi6} 2 ondalık için yuvarlanmış: {Math.Round(sayi6, 2)}");
// konsola "12,345 2 ondalık için yuvarlanmış: 12,34; 98,765 2 ondalık için yuvarlanmış: 98,76" yazdırır
#endregion
// Algoritma Örnek 1:
/*
1. başla
2. kullanıcıya yarıçap sorulur ve alınır, çıkış için 0'a basması istenir
3. kullanıcıya alan (a) veya çevre (ç) hesabı mı yapılacağı sorulur ve alınır
4. kullanıcıya Pİ'nin gerçek değeri mi (evet için e) 3.14 değeri mi (hayır için h) kullanılacağı sorulur ve alınır
5. bir methoda alınan yarıçap, alan (a) veya çevre (ç) hesabı ve Pİ sayısının 3.14 mü gerçek değeri mi kullanılacağı parametreler olarak gönderilir
6. Pİ'nin gerçek veya 3.14 değerine göre eğer alan (a) hesaplanacaksa dairenin alanı, çevre (ç) hesaplanacaksa dairenin çevresi hesaplanır ve dönülür
7. dönen sonuç ekrana yazdırılır
8. 2. adımdan devam edilir, eğer 0 girilirse 9. adıma gidilir
9. bitiş
*/
double yariCap, sonuc;
string hesapTuru, piGercekDegeriMi, mesaj;
Console.Write("Yarıçap (çıkış için 0): ");
yariCap = Convert.ToDouble(Console.ReadLine(), new CultureInfo("tr-TR")); // Türkçe formatta ondalık olarak , İngilizce formatta . kullanılır
while (yariCap != 0) // yariCap 0 olmadığı sürece döngü devam edecek
{
Console.Write("Alan (a) veya çevre (ç): ");
hesapTuru = Console.ReadLine();
Console.Write("Pİ gerçek değeri mi (evet için e, hayır için h)? ");
piGercekDegeriMi = Console.ReadLine();
sonuc = Hesapla(yariCap, hesapTuru, piGercekDegeriMi);
mesaj = "Dairenin " + (hesapTuru == "a" ? "alanı" : "çevresi") + ": " + sonuc;
Console.WriteLine(mesaj);
Console.Write("Yarıçap (çıkış için 0): ");
yariCap = Convert.ToDouble(Console.ReadLine(), new CultureInfo("tr-TR"));
}
#region Demos
TekSayiyaVeCiftSayiyaGoreRound.Calistir();
DoubleVsFloatVsDecimal.Calistir();
#endregion
}
#region Algoritma Örnek 1:
static double Hesapla(double yariCap, string hesapTuru, string piGercekDegeriMi)
{
double sonuc;
double pi = piGercekDegeriMi == "e" ? Math.PI : 3.14;
if (hesapTuru == "a")
{
sonuc = pi * Math.Pow(yariCap, 2);
}
else
{
sonuc = 2 * pi * yariCap;
}
return sonuc;
}
#endregion
}
}